Dört aydır süregelen ABD-İran geriliminin ardından, Körfez ülkeleri ve ABD, Bahreyn'in başkenti Manama'da savaş sonrası dönemi değerlendirmek üzere bir araya geldi. Dışişleri bakanları seviyesindeki zirveye, ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio'nun yanı sıra Katar, Suudi Arabistan, Bahreyn, Birleşik Arap Emirlikleri (BAE), Umman Sultanlığı ve Kuveyt'ten temsilciler katıldı. Rubio, bölgede güvenliğin sağlanması yönünde mesajlar verirken, ABD yönetiminin gelecekte izleyeceği açılım politikasını da duyurdu. Zirveye katılan ülkeler, küresel ticaretin can damarlarından Hürmüz Boğazı'ndan yapılan geçişlerde herhangi bir ücretlendirme yapılmaması konusunda ortak bir duruş sergiledi.
RUBİO''DAN ŞARTLI AÇILIM MESAJI
ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, zirvede yaptığı konuşmada, ülkesinin İran ile barışçıl ilişkiler kurma arzusunu dile getirdi. ABD Başkanı Donald Trump'ın, Körfez ülkelerinin refahını güvence altına alacak bir açılım süreci başlatmayı hedeflediğini belirten Rubio, "Eğer İran kendi ideolojisini yaymayı bırakıp sadece kendi halkının refahına odaklanırsa, İran'a yardım etmeye hazırız" dedi. İran ile varılan mutabakatın, Körfez ülkelerinin çıkarlarını da garanti altına aldığını vurgulayan Rubio, "Mutabakat sonrası yapılacak müzakerelerde alınacak kararlarda Körfez ülkelerinin çıkarları öncelikli olacaktır" ifadelerini kullandı.
HÜRMÜZ BOĞAZI''NDA ORTAK TAVIR VE İRAN''DAN TEPKİ
Manama Zirvesi'nin ana gündem maddelerinden biri de, savaş sonrası yeniden açılan dünyanın en önemli enerji tedarik yollarından biri olan Hürmüz Boğazı'ndaki durumdu. ABD, Katar ve Umman Sultanlığı, daha önce Hürmüz Boğazı'ndan geçişlerden ücret alınmaması yönündeki açıklamalarını zirvede Körfez ve ABD'nin ortak tavrı olarak pekiştirdi. Umman Sultanlığı, Hürmüz Boğazı'ndan geçişler için geçici bir güvenlik koridoru açtığını duyururken, Bahreyn Dışişleri Bakanı Abdullatif bin Raşid el-Ziyani bu adımı desteklediklerini belirtti. Ancak bu gelişmeye İran Devrim Muhafızları Ordusu'ndan sert bir tepki geldi. Ordudan yapılan açıklamada, Hürmüz Boğazı'nda geçişe izin verilen tek güzergahın İran tarafından belirlendiği ve gemilerin yalnızca donanma ile koordineli hareket etmesi gerektiği ifade edildi. İran, Umman'ın ilan ettiği geçici koridoru "kabul edilemez ve tamamen tehlikeli" olarak nitelendirerek, ihlal eden gemilere karşı işlem yapılacağı uyarısında bulundu. Bu durum, zirvenin ardından Hürmüz Boğazı'ndaki tansiyonun daha da yükseldiğini gösteriyor.

