İsviçre’nin Bürgenstock kentinde, pazar günü gerçekleştirilen toplantı ile İran ve ABD arasında nihai bir anlaşmaya ulaşılması için müzakereler başladı. İlk adımlar ise Hürmüz Boğazı konusunda atılıyor.
HÜRMÜZ BOĞAZI'NDA İLK GÖRÜŞMELER
Dün, Hürmüz Boğazı’ndan 36 ticari geminin herhangi bir sorun yaşamadan geçtiği bildirildi. Bu durum, savaşın patlak verdiği 28 Şubat’tan bu yana görülen en yüksek geçiş rakamı olarak kaydedildi. Hürmüz Boğazı’na ilişkin en önemli mesele, boğazın nasıl yönetileceği üzerine dönüyor. İran ve Umman Sultanlığı arasında bu konu üzerinde bir diplomatik trafik başladı.
UMMAN VE İRAN ARASINDAKİ DİPLOMATİK TRAFİK
Umman Dışişleri Bakanı Bedr Bin Hammad el-Busaidi, İran’la Hürmüz Boğazı’ndaki geçişlerden vergi alınmaması konusunda uzlaştıklarını açıkladı. Dün geçiş yapan 36 gemi için herhangi bir vergi talep edilmediği belirtildi. İran Meclis Başkanı Muhammed Bakır Kalibaf ise, “Hürmüz’ü biz yöneteceğiz” diyerek, İran’ın bu konudaki kararlılığını vurguladı. Ayrıca, Kalibaf, İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi ile birlikte Umman’ın başkenti Maskat’ı ziyaret etti ve Hürmüz Boğazı’nın yönetimi hakkında görüşmeler gerçekleştirdi.
DONDURULMUŞ PARALAR ÜZERİNDE TARTIŞMALAR
İran’ın dondurulmuş paraları hakkında da tartışmalar sürüyor. Kalibaf, ABD’nin İran’a ait 12 milyar dolarlık dondurulmuş parayı serbest bırakacağını duyurdu. Ancak, ABD Başkanı Donald Trump, bu paranın sadece ABD’den tarım ürünleri ithalatında kullanılabileceğini öne sürdü. İran Dışişleri Bakanı İsmail Bekayi ise, dondurulmuş varlıkların nasıl kullanılacağına dair bir sınırlama olmadığını ifade etti ve ambargonun kaldırıldığını bildirdi. Ayrıca, İsviçre’de yapılan müzakerelerin ilk oturumunda, taraflar arasındaki 14 maddelik mutabakatın ilk 5 maddesinin hemen uygulanacağı kararı alındı. Bu bağlamda, İran’ın nükleer programı, balistik füze kapasitesi, yaptırımların kaldırılması ve dondurulmuş varlıkların serbest bırakılması konuları ele alınacak. İki ülke arasında ilan edilen 60 günlük ateşkesin sürdürülmesi ise, arabulucu taraflar olan Pakistan ve Katar tarafından sıkça vurgulanan bir konu. İran Cumhurbaşkanı Mesud Pezeşkiyan, ateşkesin devamının mutabakatın gerekliliklerine bağlı olduğunu belirtti. ABD Başkanı Trump, müzakerelerin olumlu gittiğini belirtirken, İran’ın anlaşmanın gereklerini yerine getirmemesi durumunda gerekeni yapacağı uyarısında bulundu.

