Hollanda, tarihinin önemli bir lekesini temizlemek adına 75 yıl sonra Moluk topluluğundan resmi bir özür diledi. Başbakan Rob Jetten, Rotterdam'daki Ulusal Moluk Toplumu Anıtı'nda yaptığı duygusal konuşmada, bu topluluğun yaşadığı mağduriyetleri ve hükümetin geçmişteki hatalarını açıkça dile getirdi.
HÜKÜMET ADINA KABUL EDİLMEYEN HATALAR
Jetten, "Asker olarak kalpsiz ve onursuz şekilde ihraç edilmenizden dolayı, yetersiz imkanlarla karşılanmanız ve barındırılmanızdan dolayı, göz ardı edilmeniz ve terk edilmenizden dolayı, giderilmemiş yuva özleminden ve pek çok Moluk ailedeki üzüntü ve acılardan dolayı, bugün Hollanda hükümeti adına özür diliyorum. Moluk topluluğundan özür diliyorum." ifadeleriyle geçmişin yükünü hafifletme çabası içine girdi. Bu tarihi itiraf, törene katılanlar tarafından coşkulu alkışlarla karşılandı.
ÖZÜRDEN SONRA NE GELECEK?
Ancak Jetten, özürlerin eylemlerle anlam kazanacağını vurgulayarak, bu pişmanlık ifadesinin somut adımlara nasıl dönüşeceğinin henüz belirsiz olduğunu belirtti. Moluk topluluğunun bu süreçte söz hakkının önemine dikkat çeken Jetten, Hollanda'ya gelen ilk nesil Moluk temsilcilerinin hala hayatta olduğu bir dönemde bu özrün sunulmasının büyük bir anlam taşıdığını ifade etti. Tarihi bir adaletsizliğe uğradıklarını ve bu acının sonraki nesillere aktarıldığını kabul eden Jetten, açılışı yapılan anıtın, geçici olarak Hollanda'ya geldiklerini düşünen ve geri dönmeyi umut eden binlerce Molukkalı asker ve ailelerine bir saygı duruşu olduğunu söyledi.
MOLUK TOPLUMUNUN HOLLANDA'DAKİ HİKAYESİ
Moluk toplumu, 1950'de Endonezya'nın bağımsızlığının ardından Hollanda Doğu Hindistan Ordusu'nda (KNIL) görev yapan 12 bin 500 Molukkalı asker ve aileleri olarak Hollanda'ya 'geçici' olarak getirilmiş ve ülkedeki eski Nazi toplama kamplarına yerleştirilmişti. Bu durum, yıllarca sürecek travmatik bir sürecin başlangıcı oldu.

